Általános mozgásfejlettség vizsgálata Alapozó terápiás szempontok alapján
Azokat az óvodás gyermekeket (5 éves kortól) várjuk vizsgálatra, akiknek: megkésett beszédfejlődése volt, vagy nem gyarapodott jól a beszéde, hanghibái vannak, nem beszél hosszú és kerek mondatokban 5 éves korára; akiknek mozgáskoordinációs problémája van, 5 éves korára nem alakult ki a kezessége, nem akar rajzolni, rossz a finommotorikája,
Azokat az iskoláskorú gyermekeket (12 éves korig) várjuk vizsgálatra, akiknek: az olvasás nem megy; vagy nem érti, amit olvas; írása olvashatatlan, görcsös, nehézkes; sorokat nem tudja tartani, tanulási vagy viselkedési problémái vannak.
A vizsgálat hossza életkortól függően 1-1,5 óra hosszú.
A vizsgálatot 10 nagy területre bontjuk
1. Fejlődéstani nagymozgások:
- csecsemőkori mozgások
- törzstónus, végtagtónusok és kitámasztási reakciók
- kisgyermekkori mozgásformák: járások, állatutánzó mozgások
2. Rugalmasság:
- két- és egylábas ugrások, helyben és haladás közben
- egyszerű- és mintázott mozgások
3. Egyensúly:
- statikus egyensúly
- dinamikus egyensúly
- átmeneti egyensúly
4. Keresztmozgások: könnyebb gyakorlatoktól az egyre nehezebb gyakorlatokig. A két agyféltekét keresztbeidegzésre használó mozgások egyidejű végzése
5. Ritmus: ritmusérzék-, rövid emlékezet- szerialitás
6. Mozgástervezés irányítása: egymás után adott sorozatú kéz- és lábfej mozdulat többszöri megismétlés utáni elvégzése, beszéddel kifejezve a mozdulatot.
7. Felső- és alsó végtag független vezérlése és annak összerendezése
8. Finommotorika vizsgálata: kéz- és szemmozgató izmuk és vezérlésük
9. Szeriális képesség vizsgálata: egy- és több komponenssel
10. Dominancia: szem, kéz, láb