Általános mozgásfejlettség vizsgálata Alapozó terápiás szempontok alapján

Azokat az óvodás gyermekeket (5 éves kortól) várjuk vizsgálatra, akiknek: megkésett beszédfejlődése volt, vagy nem gyarapodott jól a beszéde, hanghibái vannak, nem beszél hosszú és kerek mondatokban 5 éves korára; akiknek mozgáskoordinációs problémája van, 5 éves korára nem alakult ki a kezessége, nem akar rajzolni, rossz a finommotorikája, 

Azokat az iskoláskorú gyermekeket (12 éves korig) várjuk vizsgálatra, akiknek: az olvasás nem megy; vagy nem érti, amit olvas; írása olvashatatlan, görcsös, nehézkes; sorokat nem tudja tartani, tanulási vagy viselkedési problémái vannak.

A vizsgálat hossza életkortól függően 1-1,5 óra hosszú.

A vizsgálatot 10 nagy területre bontjuk

1.     Fejlődéstani nagymozgások:

-        csecsemőkori mozgások

-        törzstónus, végtagtónusok és kitámasztási reakciók

-        kisgyermekkori mozgásformák: járások, állatutánzó mozgások

2.     Rugalmasság:

-        két- és egylábas ugrások, helyben és haladás közben

-        egyszerű- és mintázott mozgások

3.     Egyensúly:

-        statikus egyensúly

-        dinamikus egyensúly

-        átmeneti egyensúly

4.    Keresztmozgások: könnyebb gyakorlatoktól az egyre nehezebb gyakorlatokig. A két agyféltekét keresztbeidegzésre használó mozgások egyidejű végzése

5.     Ritmus: ritmusérzék-, rövid emlékezet- szerialitás

6.     Mozgástervezés irányítása: egymás után adott sorozatú kéz- és lábfej mozdulat többszöri megismétlés utáni elvégzése, beszéddel kifejezve a mozdulatot.

7.     Felső- és alsó végtag független vezérlése és annak összerendezése

8.     Finommotorika vizsgálata: kéz- és szemmozgató izmuk és vezérlésük

9.     Szeriális képesség vizsgálata: egy- és több komponenssel

10.  Dominancia: szem, kéz, láb